مجموعه شنل براي بهار و تابستان 2019






گزارش از پريسا خوش‌نامي، دانشجوي فلسفه هنر در دانشگاه پاريس 8


با نگاهي به مجموعه‌هاي برندهاي مختلف مد در فصول متفاوت به ويژگي‌هاي حدودا مشابه در آنها برمي‌خوريم، اين موضوع البته اتفاقي نيست و طراحان، مديران هنري و خلاقيت برندها براساس داده‌هاي مختلف، اين ويژگي‌ها را در لباس‌ها تکرار مي کنند. در دنياي انگليسي زبان به اين ويژگي هاي مشابه ترند (Trend) گفته مي‌شود که معادل لغوي فارسي آن «گرايش، روند و» است.



ترندها از کجا مي‌آيند؟


ترندها در مُد به چنان موضوع مهمي تبديل شده‌اند که امروز در اکثر مدارس مُد رشته‌اي به نام «پيش‌بيني ترند ها» (Trend forecasting) در مقاطع مختلف تدريس مي‌شود و يا شرکت‌هايي هستند که محور اصلي فعاليت آنها همين ترندهاست. از مشهورترين اين شرکت‌ها مي توان به WGSN اشاره کرد که در اين موضوع تحقيقات گسترده‌اي انجام مي‌دهد. لورتا رابرتز مدير بخش برندينگ اين شرکت در گفت‌وگويي با وگ درباره روش کلي عملکرد اين شرکت اين طور توضيح مي‌دهد: «در واقع کاري که ما مي‌کنيم اين است که به جمع آوري بسيار وسيع اطلاعات در همه دنيا مي‌پردازيم و براي اين امر همه چيز را در نظرمي‌گيريم؛ از غذاها، مد خياباني گرفته تا رويدادهاي فرهنگي، هنري، سياسي و.همه اين موارد يک تصور کلي از اينکه مُد به کدام سمت و سو مي رود، فراهم مي آورند. در واقع همه اينها چيزهايي هستند که نحوه لباس پوشيدن ما را تحت تاثير قرار مي دهند.»


شرکت WGSN امروز هفتاد و چهار هزار کاربر فعال دارد که از اطلاعات اين شرکت استقاده مي کنند.


ترندها چقدر اهميت دارند؟


ممکن است اين جمله به گوشتان خورده باشد که پيرو ترندها نباشيد بلکه استايل شخصي خود را دنبال کنيد. بخشي از اين جمله درست است، اينکه لباس به‌عنوان بخشي از هويت ما مي‌تواند، به ابزاري براي «خود بيانگري» بدل شود اما ترندها هم گوياي بخشي از هويت جمعي ما هستند و شايد به‌ طور کلي راه فراري از آن نداريم. از اين نظر که به طورکلي خواه ناخواه هر لباسي که بپوشيم توليد کارگاه‌ها، کارخانجات دوران ماست و کمتر ممکن است کسي براي دوري از اين ترندها مثلا با لباس‌هاي پرطمطراق عصر ويکتوريايي در خيابان ظاهر شود.


ترندها در واقع گوياي بخشي از خصوصيات دوران مختلف هستند اينکه در دوره‌اي دامن کوتاه يا بلند، رنگ مشکي يا رنگ‌هاي درخشان مد روز مي‌شوند تنها نظر يک يا چند طراح و شرکت هاي ترند شناس نيست، بلکه نشاني از رويکردهاي متفاوت فرهنگي، سياسي، اقتصادي دوره مورد نظراست.



مثلا مري کوآنت طراح بريتانيايي در دهه شصت ميلادي دامن‌هاي کوتاه (ميني ژوپ) را معرفي کرد. او جز گروهي از جواناني بود که خود را MOD (مخفف کلمه مدرنيست) مي ناميدند. کوانت سعي داشت اقتباسي از نحوه پوشش شورشي مردانه مدرنيست‌ها را در مد ن شکل دهد. درواقع ميني ژوپ تنها يک دامن کوتاه و ترندي ساده نبود بلکه پديده‌اي برآمده از فرهنگ گروهي از جوانان ضد محافظه کار نسل بعد از جنگ بود که گوياي وضع فرهنگي، سياسي، هنر و حتي اقتصاد در دهه شصت نيز است. مي‌توان گفت رابطه طراحان و برندها با مردم بيشتر دوسويه است تا اينکه رابطه‌اي تحميلي و تجويزي برندها براي جامعه باشد.


با ذکر اين مقدمه در اين متن به سراغ ده ترند محبوب اين فصل که از ميان مجموعه‌هاي بهار و تابستان 2019 که حدود شش ماه قبل و در چهار شهر مهم دنياي مد يعني لندن، پاريس، ميلان و نيويورک به نمايش درآمده اند مي رويم.


يک: شلوار دوچرخه سواري


سال 2014 کارل لاگرفلد در مجموعه کوتور شنل از اين شلوارک‌هاي کوتاه در زير کت و دامن‌هاي معروف اين برند استفاده کرد که باعث محبوبيت آن شد و به سرعت در مجموعه‌هاي طراحان ديگر تکرار شد. اخيرا هم بلا حديد و کيم کارداشيان در جاهاي مختلف با اين شلوارک‌هاي کوتاه چسبان ظاهر شدند و توجه بيشتري را به اين برند جلب کرده‌اند که در مجموعه‌هاي بهار 2019 کاملا مشهود است.

















2: پارچه‌هاي ريش ريش


اين ترند يادآور لباس‌هاي خاص گروهي از ن دهه 20 ميلادي معروف به فلاپرها و رقصنده ها است که چند فصل گذشته حضور پررنگي در اکثر مجموعه هاي بهاري برندهاي بزرگ داشته است.














3: رنگ‌هاي بژ، خاکي و کرم


اين طيف رنگ که غالبا هم روشن است، در مجموعه‌هاي طراح‌هاي مختلف تکرار شده‌اند. از جمله شايد بتوان گفت يکي از تاثيرگذارترين افراد درترويج آن ريکاردو تيشي در بربري بود. او که نخستين مجموعه خود را در اين برند با سروصدا و تبليغات زياد به نمايش گذاشت بر رنگ‌هاي مخصوص بربري که در اين طيف قرار دارند تاکيد زيادي کرده بود.














4: لباس‌هاي توري شکل


سيمون پورت ژکموس مجموعه بهار 2018 خود را به ياد بندر مارسي و حال و هواي مديترانه اين شهر طراحي کرده بود. او حتي مجموعه مردانه‌اش را در کنار ساحل اين شهر به نمايش گذاشت. يکي از اولين و شاخص‌ترين دفعاتي که اين لباس‌هاي شبيه تورهاي ماهيگيري ديده شدند، در مجموعه مذکور بود. از آن زمان به سرعت در برندهاي ديگر هم تکرار شد و هنوز هم ديده مي‌شوند.














5: پارچه‌هاي خالدار


پارچه و لباس هاي خالدار بي زمان هستند و هميشه در بين طراحان محبوب بوده اند هرچند اين علاقه چند فصل اخير بيشترشده، محبوبيت استايل هاي عروسکي شکل در رواج اين طرح بي تاثير نبوده است.














6: چاپ‌هاي شرقي مثل بته جقه، گل‌هاي بزرگ و .


چندين فصل است که داناتلا ورساچه براي گراميداشت ياد برادرش جياني سراغ تم‌هاي مورد علاقه او ازجمله نقوش مشهور و ماکسيمال رفته است. محبوبيت اين طرح به رشد اين ترند دامن زد و باعث شد تا ايده کلي اين نقوش بزرگ با تغييرات و الگو برداري‌هاي متفاوت در لباس‌هاي برند‌هاي ديگر تکرار شود.














7: لباس‌ها يا سرهمي‌هاي کارگري


اين لباس هاي معمولا گشاد، مشخصه‌هايي مثل زيپ و جيب‌هاي بزرگ دارند که يادآور دهه 90 نيز هستند. گاهي هم شبيه لباس‌هاي کارگران صنعتي هستند که به نوعي پيام قدرت را در پوشش تداعي مي‌کنند. مجموعه بهارو تابستان 2019 آلبرتا فرتي پر بود از لوک هايي (look) که با در نظر گرفتن اين ترند طراحي شده بودند.











8: کلاه‌هاي بزرگ


کلاه هاي بزرگ بخشي از يک ترند کلي‌تر يعني پوشش‌هاي سر هستند که چند وقتي است در مجموعه‌هاي طراحان پر رنگ شده‌اند. مثلا در مجموعه پاييز 2018 گوچي تنوع زيادي از اين سربندها را شاهد بوديم که به هر حال اين توجه باعث شده طراحان به دنبال اکسسوري‌هاي قابل توجه و چشم گير براي سر باشند مانند اين کلاه‌ها.














9: عينک آفتابي بزرگ


عينک‌هاي آفتابي بزرگ هميشه کم و بيش در ليست اقلام مد روز بوده‌اند اين فصل اما با کاهش محبوبيت عينک هاي باريک و گربه اي سال هاي قبل، حضور مشخص تري دارند .














10: کيف‌هاي کمري


اين ترند موضوع جديدي نيست و چند سالي است که در بين علاقمندان به مد و طراحان محبوب شده است. کيفي که از دهه 90 ميلادي به دوران ما بازگشته است و با اين حال محبوبيت و سهولت حمل اين کيف باعث شده همچنان يکي از کيف‌هايي باشد که در اکثر مجموعه‌ها ديده مي‌شوند.














در نهايت اينکه بهتر است درنظر داشته باشيم، براي داشتن ظاهر و استايل مورد علاقه وما نيازي به پيروي محض از ترندها و محصولات مد روز نيست. البته شايد بهتر باشد به‌جاي دوري از ترندهاي روز، آنها را شناخت و تحليل کرد و گاهي هم آنها را با علايق شخصي خود تلفيق کرد.


منبع : يورو نيوز فارسي





مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ترند ,ترندها ,مجموعه‌هاي ,طراحان ,لباس‌هاي ,محبوبيت ,نمايش گذاشت ,ديگر تکرار ,ديده مي‌شوند ,طراحان محبوب ,مورد علاقه
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

علي بابا سینه مالامال غم اما دلی بی کینه دارم دبیرستان استعدادهای درخشان دستغیب کازرون هاست رزموویز فوق برنامه لوله پلیکا و اتصالات یو پی وی سی Alicia فروشگاه گلد داک دانلود آهنگ جدید | اسی موزیک